| I. Principii de bază | |
|---|---|
| -o paradigmă didactică -proiectată ad hoc pentru mediul virtual -activități sincrone și asincrone | |
| Recomandăm: paradigma social-constructivistă  | |
| Favorizați metoda didactică | Strategia /Metoda didactică primează în fața instrumentului | Reconceptualizați strategia didactică | Reconceptualizarea strategiei didactice, Păstrarea paradigmei psiho–pedagogice | 
| II. Strategii de organizare a predării-învățării interactive on line | |
| A.Identificați obiectivelor  | |
| 
 | |
| A. Asigurați interactiuni  constanțe si regulate  | |
| III. Strategii de evaluare on line | |
| Pregatiti evaluarea ( prerechizite) | A.Conștientizați    riscurilor evaluării on-line B.Conștientizați și valorificarea avantajelor și oportunităților C. Reduceți riscurile evaluării on-line | 
| Strategia de evaluare | A. Asigurați    un   aliniament constructiv B. Evaluați: 
 | 
| Forme, metode și instrumente de evaluare | Apelați la: | 
Mesajul Rectorului
Introducerea Rectorului UBB: Pandemia reprezintă o situație de pericol! Ca o universitate globală, UBB a fost alături de societate pentru a face față pandemiei, dar în același timp, dincolo de a aborda pericolul, a încercat să caute oportunități pentru dezvoltare, redefinindu-și pedagogia universitară. Noua pedagogie universitară nu se reduce la predarea clasică relocată online (emergency remote teaching), dar nici nu pretinde implementarea unei strategii didactice autentic online, ea asumă un model hibrid. Acest model prefigurează o nouă pedagogie universitară, una interactivă on line. Cu siguranță, unele practici ale noii strategii didactice – cele care se ridică la nivelul celor mai bune standarde academice - vor rămâne în UBB și după pandemie. Esența acestei noi pedagogii universitare este surprinsă excelent de autorii acestui Ghid. Sintetizez aici punctele cheie, care sunt apoi detaliate riguros de autori în text:
- Un plan instrucțional bine structurat
Planul instrucțional trebuie să fie bine structurat în orice variantă de pedagogie universitară (clasică/online), dar în acest caz structurarea implică și o relaționare specifică a mecanismelor clasice (sau mai noi) (ex. anunțarea din timp a temei-obiectivelor/metodei/duratei/bibliografiei specifice, etc.)
- Stimularea interacțiunii cu studenții și crearea de comunități de învățare
Prin implicarea studenților în parcurgerea bibliografiei înainte de fiecare întâlnire (sau chiar în cursul întâlnirii), inclusiv prin propunerea de bibliografie din partea studenților, etc.
- Susținerea persistenței în sarcini și motivația studenților pentru învățare
Implicare studenților în propria formare prin feedback, sarcini academic-motivaționale, etc.
- Elaborarea celor mai eficiente strategii și instrumente de evaluare
Criza  care însoțește pandemia COVID 19 ne-a   influențat  sever experiențele  personale și deopotrivă pe cele   profesionale. Instituțiile educaționale și actorii lor, au resimțit  impactul negativ al acestei crize, prin alterări semnificative la nivelul  tuturor palierelor de funcționare. Pentru învățământul universitar transferul  în mediul virtual al cursurilor și seminariilor s-a dovedit a fi mai mult decât  o provocare pasageră, el ne a afectat profund cadența, dar mai ales  eficiența activităților. Această realitate  însă nu ne-a dezarmat și nici nu ne-a șubrezit motivația pentru a păstra  calitatea actului educațional. Caracterul său solicitant și impredictibil a  fost și continuă să fie un bun prilej pentru a ne testa și valida competențele  reziliențe coroborată cu  capacitatea  noastră de a ne adapta cu succes la contexte noi. Pe de altă parte, ea se  constituie într-o probă prin intermediul căreia ne putem verifica utilitatea  experienței și a expertizei didactice.
  Referindu-ne la prezent,  un lucru este cert - cel puțin încă un semestru activitatea didactică a celor  mai mulți dintre noi, va continua să fie desfășurată apelând la platformele  educaționale digitalizate. Ei bine, în condițiile în care suntem cu toții  conștienți de natura temporară a schimbărilor care se impun  în planul activității  noastre instrucționale  întrebarea cheie căreia trebuie să îi  răspundem neîntârziat este următoarea: 
  Cum trebuie să ne proiectăm  și desfășurăm activitățile didactice (predare,  evaluare, feed-back, etc.)  astfel  încât să facilităm o  educație  eficientă? Altfel spus, putem noi  oare păstra sau, de ce nu, spori calitatea actului educațional dacă continuăm  să ne desfășurăm activitatea în mediul virtual?
  La această întrebare vom  căuta, împreună cu dvs., răspunsul cel mai potrivit. Adecvanța strategiilor pe  care le vom pune în practică depinde, în mare măsură, de modul în care le vom  particulariza la domeniul fundamental în care activăm, la specificul ciclului  educațional căruia ne adresăm și, desigur, la disciplina pe care o predăm. Să  nu uităm însă, ca întâi de toate e necesară cunoașterea și asumarea unei paradigme  psiho-pedagogice. De altfel, în plan educațional o abordare corectă  pornește întotdeauna, de la o bună cunoaștere a conceptualizărilor psiho-pedagogice  care fundamentează procesul complex al predării-învățării. Conform acestora,  independent de modalitatea de livrare a unui conținut informațional (față în  față, online, blended), de strategiile de predare pentru care optează,  respectiv de tipologia metodelor de evaluare utilizate, cadrul didactic trebuie  să se focalizeze prioritar pe adecvanța și calitatea experienţelor de  învăţare pe care intenționează să le ofere studenților săi. Mai mult, ceea ce  noi cunoaștem astăzi din teoriile neuro-cognitive care ne elucidează modul în  care oamenii învață, dar și din abordările pedagogice moderne  bazate pe aceste teorii, rămâne la fel de  valid și valabil și atunci când utilizăm abordări didactice și instrumente noi,  revoluționare, inclusiv cele digitale. Prin urmare,  dacă se face în continuare apel la tehnologie  în predare, pentru a fi convinși că studenții noștri învăță corect și eficient  va trebui să ne asigurăm că știm cum să: 
Întâmpinarea acestor cerințe nu va fi un demers dificil dacă deținem și operăm cu accepțiuni corecte ale asumpțiilor psiho-pedagogice care fundamentează procesul de predare – învățare. Cunoscând și respectând aceste asumpții ne va fi relativ ușor să adaptăm activitatea didactică la noi contexte educaționale, inclusiv la predarea-evaluarea on line. Iată așadar contextul în care sperăm că prezentul ghid își va proba utilitatea. El își propune trei obiective:
b.  să faciliteze transferul sau  adaptarea   strategiilor didactice (de predare, evaluare, feed-back, etc.) pe care  le-am exersat îndelung în predarea față în  față, la specificul educației mijlocite de tehnologie;
  c. să ne ajute în elaborarea și utilizarea  unor noi strategii didactice prin care să particularizăm predarea on line la  specificul domeniului/disciplinei pe care o predăm.
  În acest sens, autorii săi au asumat să ofere  aici câteva  recomandări concrete ca  soluții la spețe particulare ale activităților didactice de proiectare,  elaborare și livrare on line,  dar și ca  antidot pentru îngrijorările care v-au   perturbat activitatea în această perioadă  atipică pe care o parcurgem.
În această secțiune ne–am propus să atragem atenția asupra câtorva elemente definitorii și principii de bază care particularizează educația desfășurată cu ajutorul tehnologiei informatice.
Înainte de a defini operațional predarea on line va trebui să conștientizăm și să acceptăm faptul că, în perioada parcursa deja a crizei COVID, noi nu am realizat o predare on line. Practicile noastre didactice de până acum pot fi mai degrabă circumscrise de ceea ce este cunoscut în literatura de specialitate sub denumirea de predare relocată de urgență / de avarie (emergency remote teaching). Altfel spus, fiind constrânși de context, am recurs la o relocare de avarie a predării și evaluării, am transferat-o din sala de curs și seminar într-un alt context educațional – în cel virtual. Dacă vrem însă să ne apropiem mai mult de practicile predării on line, să avem un impact pozitiv asupra calității învățării, va trebui, mai întâi, să ne asigurăm că deținem o accepțiune corectă a sintagmei educație on line. Într-o primă și oarecum intuitivă definire, educația on line reprezintă o modalitate de a desfășura predarea-învățarea-evaluarea bazată pe facilitățile oferite de tehnologia informatică și comunicarea via internet. O definiție alternativă, mai complex, dar și mult mai utilă scopului nostru, operaționalizează educația on line astfel:
Atragem atenția asupra faptului că, în mod tradițional, în predarea-învățarea on line predomină sesiunile/activitățile desfășurate asincron. Aceste aspecte care particularizează învățământul bazat pe tehnologie ne obligă, implicit, la o reorganizare substanțială a conținutului informațional din disciplinele care fac obiectul predării-învățării. De reținut, de asemenea, faptul că toate aceste transformări pe care trebuie să le sufere actul didactic atunci când îl adaptăm specificului din mediile virtuale, nu se fac în afara unei susțineri științifice riguroase. Există astăzi o literatură vastă, coerentă și bine articulată, care fundamentează empiric principiile și strategiile educației on line. A eluda consultarea acestui suport științific atunci când ne propunem să adoptăm învățământul on line echivalează cu o abordare nesănătoasă care ne poate compromite calitatea procesului de învățământ. Desigur, avem libertatea să ignorăm această cerință, și să ne dezvoltam strategii idiosincratice proxime bunului simt, dar atunci va trebui să ne asumăm, matur și responsabil, consecințele acestei opțiuni.
Indiferent de  modalitatea prin care decidem să livrăm conținuturile informaționale, dacă ne  dorim o învățare eficientă va trebui să asumăm, mai întâi, o anumită conceptualizare  psiho-pedagogică a procesului de predare-învățare. Conform celor mai recente  recenzii asupra literaturii de specialitate, procesul de predare–învățare  (independent de mijlocul/ modalitatea de implementare) este cel mai bine  fundamentat de paradigma  social-constructivistă. Conform acesteia, studentul este cel care, asistat  corect și constant de  către cadrul  didactic, își construiește propriul bagaj de cunoștințe și competențe. Pentru a  reuși acest lucru el are nevoie de multă interactivitate. Interacțiunile  sale vizează două aspecte:
  a. o interacțiune cu conținutul  informațional oferit de către cadrul didactic;             
  b. o interacțiune  socială (cu cadrele didactice și, respectiv, cu colegii). 
  Altfel spus, procesul  de predare-învățare se bazează pe un set complex și bine organizat de  interacțiuni și nicidecum nu poate fi redus la un proces simplu de transfer  de cunoștințe, dinspre cadru didactic către student. 
Am asistat în ultimele decenii la o diversificarea și dezvoltarea extraordinară a dispozitivelor și programelor informatice care pot fi utilizate în educație. Ca rezultat, se constată, tot mai evident, o tendință de fetișizare a instrumentelor și softurilor educaționale în detrimentul unor paradigme psihopedagogice și a unor metode didactice, validate reiterativ. Este una dintre cele mai înșelătoare propensiuni. Deși foarte utile în proiectarea și derularea activității didactice, instrumentele moderne antrenate în predare nu aduc nemijlocit o îmbunătățire a calității predării, doar prin calitățile lor intrinseci. Ele sunt doar mijlocul prin care o bună strategie educațională poate fi pusă în practică astfel încât să sporească calitatea procesului complex de predare–învățare. Valoarea și utilitatea lor se relevă abia atunci când utilizatorul identifică cea mai bună potrivire între metoda de predare și instrumentul adecvat scopului urmărit. Scurt spus, valoarea pe care o aduce tehnologia este mai degrabă expresia gradului de potrivire dintre metodă și instrument, decât a caracteristicilor instrumentului.
Prelungirea crizei COVID 19 ne obligă să reconsiderăm modul cum abordăm predarea-evaluare. Dacă vrem să păstram calitatea actului educațional sau chiar să o sporim, va trebui sa regândim strategiile didactice pe care le utilizăm, fără a renunța sau a schimba conceptualizarea psiho-pedagogică care le fundamentează. Altfel spus, pentru a nu compromite calitatea actului educațional, în această perioadă care are specificitatea ei, avem nevoie de o reconceptualizare ad-hoc a activităților de predare-învățare-evaluare. Mai precis, în acest nou context propunem dezvoltarea si implementarea unor noi strategii didactice. Acestea vor valorifica elementele forte și bunele practici extrase din predarea clasică, pe care le vor adapta la constrângerile educației on line. Vom depăși astfel stadiul actual al predării relocate de urgență și vom răspunde standardelor de calitate ale unei predări digitalizate actualizate. Mai precis, propunem o strategie didactică optimizată, pe care o vom numi predare interactivă online. Va fi, credem noi, un pas semnificativ către o schimbare paradigmatică esențială care va dezvolta treptat o nouă pedagogie universitară, una clădită pe atuurile platformelor digitale educaționale și având ca dimensiune centrală interactivitatea. Acestă abordare va reliefa rolul cheie al interacțiunilor studentului (interacțiuni cu conținutul informațional cu cadrele didactice si, respectiv colegi) și va formula sugestii concrete privind modalitățile de optimizare a acestor interacțiuni. Ne simțim datori să reamintim aici faptul că aceste tipuri de interacțiune constituie esența unei predări centrate pe student. Pentru a ne asigura că păstrăm sau chiar vom augmenta calitatea actului educațional, în proiectarea acestei strategii ne vom strădui să exploatăm, cât mai eficient, cele mai importante caracteristici ale tehnologiei și mediului digital. Ne vom focaliza în principal asupra acelor particularități tehnologice care favorizează superior utilizarea unor strategii și metode didactice care sporesc calitatea predării-învățării. Expunem sintetic elementele care individulalizează această paradigma diactică, reliefând elementele ei inovative.
Pentru  a maximiza beneficiile acestei  metamorfoze didactice,  profilul generic descris mai sus va fi particularizat  și va genera versiuni specifice care vor reflecta specificitatea domeniului  fundamental, a ramurii de știință  a  specializării și chiar a  disciplinei  predate. Cadrul didactic titular este, însă,  autoritatea ultimă care va completa cu elementele  de finețe  versiunea finală pe care o va  implementa la disciplina pe care o predă.
  Suntem pregătiți să întâmpinăm,  bine fundamentat,   posibile reticențe sau  chiar atitudini sceptice. În acest sens, vă  asigurăm, cu toată reponsabilitatea,  că acest proces de regândire a procesului  didactic în raport cu constrângerile, dar mai ales cu plus valoarea / avantajele   pe care ni le poate oferi  tehnologia digitală, este puternic  susținut empiric  de literatura de specialitate. Mai mult, soluțiile  propuse optimizează ambele versiuni didactice pe care le-a asumat Univesitatea  Babeș- Bolyai pentru acest an universitar (predominant/exclusiv  online și, respectiv, hibrid / blended  learning).  
  Rezumând, în această  primă secțiune a ghidului ne-am propus să formulăm câteva principii care să ne  permită  reconceptualizare  reală a strategiei didactice. Această  reproiectare a tacticii  instrucționale  la  nivel universitar va viza toate  componentele cheie ale actelor educaționale și respectiv, ale contextului in  care ele se desfășoară: predarea, evaluarea, feed-back-ul, comunitatea de  învățare, climatul educațional precum și aspecte care privesc persistența și  motivația studenților pentru învățare.
II. Strategii de organizare a predării-învățării on-line
În cele ce urmează vă sugerăm câteva strategii  concrete care ilustrează componentele paradigmei predării interactiv on-line.  Propunerile noastre nu am vrea să fie interpretate  ca reglementării obligatorii pe care  instituția ar dori să vi le impună. Dimpotrivă, receptați-le ca pe un set de  recomandări colegiale care vă pot fi de folosi în condițiile în care suntem  nevoiți să ne continuăm activitatea didactică făcând apel la platformele  educaționale. Pentru a conferi un caracter interactiv acestei secțiuni secunde  am organizat materialul în jurul unor întrebări   care, foarte probabil, vă vin în minte atunci când asumați o activitate  didactică on-line. Iată câteva dintre ele:
   Cum să îmi elaborez planul instrucțional? 
   Cum pot să-mi optimizez  /interacțiunea/comunicarea cu studenții? 
   Care sunt strategiile prin care pot susține  persistența studenților în sarcinile educaționale?
   Cum îmi pot motiva studenții pentru învățare? 
   Care sunt cele mai eficiente strategii și  metode de evaluare a studenților?  
  Iată așadar câteva  recomandări pe care noi le-am considerat utile tuturor celor preocupați de  păstrarea sau sporirea calității actului didactic. 
II.1.  Proiectați un plan instrucțional bine  structurat
  Un plan instrucțional  eficient implică acordarea unei atenții aparte modalităților de  facilitare a învățării și înțelegerii.  Această abordare presupune ca, înainte de a planifica cum vom preda efectiv un  conținut educațional, focalizarea noastră prioritară să fie asupra tipurilor de  achiziții pe care le așteptăm de la studenți și pe dovezile privind dobândirea  acestora.
  Dacă suntem cu adevărat  preocupați de eficiență, atunci în elaborarea planului instrucțional va trebui  să respectăm parcurgerea anumitor etape. Primul pas, constă în formularea  obiectivelor de învățare. Aceste obiective reflectă cunoștințele și  deprinderile pe care cadrul didactic dorește ca la finalul cursului să le  dețină studenții. Odată stabilite aceste obiective, în pasul doi, este esențial  să stabilim explicit cum vor fi evaluate achizițiile și performanțele  studenților în raport cu aceste obiective. Mai precis, verificăm dacă acestea  au fost atinse. Facem acest lucru prin evaluări sumative (examene finale,  proiecte, portofolii însoțite de notare) și evaluări formative (teste grilă cu  miză scăzută, reflecții săptămânale, sarcini care vizează optimizarea  performanțelor). Prin urmare, înaintea oricărei planificări a modalităților  efective de predare a unui conținut, prioritare sunt stabilirea obiectivelor și  a modului în care vor fi evaluați studenții. Altfel spus, conform acestei  abordări, activitățile propriu-zise de învățare în care vor fi implicați  studenții pentru a face față cu succes la probele de  evaluare, dar si ce conținuturi specifice vom  selecta pentru a face obiectul acestor activități de învățare, constituie pasul  final al demersului de proiectare didactică. În contextul predării on line,  celor trei etape deja descrise,  li se mai  adaugă una - modalitatea de desfășurare a activităților. Apelul la tehnologia  informațională ne obligă să specificăm și   modul efectiv de livrare a secvențelor   didactice, acesta putând fi sincron și, respectiv,  asincron (descrierea lor o regăsiți mai jos).  Rezumând, educația on line se bazează pe planuri instrucționale care înglobează  patru componente cheie și care reclamă o ordine bine stabilită a etapelor de  elaborare. Iată care sunt acestea:
Tabelul de mai jos ilustrează sintetic aceste componente și ordinea care trebuie parcursă în elaborarea unui plan instrucțional corect elaborat și bine structurat.
| 
 | Unitatea/ | Unitatea/ | Unitatea/ | Unitatea/ | 
| 
 Studenții vor fi capabili să aplice cunoștințele    însușite pentru a.....   | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| B. Activitatea de evaluare (formativă/sumativă) a    acestei unități/modul: | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| C. Activitățile de învățare: rezolvare de probleme, studiu de caz | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| D. Modalitatea de livrare: Sincron/Asincron | 
 | 
 | 
 | 
 | 
Pentru informații suplimentare privind planificarea instrucțională puteți consulta și materialul pe care îl puteți accesa prin linkul https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/understanding-by-design/
Revenim și detaliem,   modalitățile de livrare a sesiunilor formative specifice educației  on line. Așa cum deja am precizat, această  modalitate instrucțională permite și încurajează ca  implementarea activităților didactice să se  poată realiza  sincron, respectiv, asincron.  Ponderea celor două modalități formative este diferită, literatura în domeniu  recomandând să fie pus un accent mai mare pe activitățile asincrone. Desigur,  frecventa apelului la interacțiunile sincron sau asincron este stabilită de  către cadrul didactic.  El/ea este  persoana care cunoaște cel mai bine adecvanța acestora în raport cu  particularitățile domeniului, ale disciplinei pe care o predă și, desigur, ale  studenților cu care interacționează. În plus, nu trebuie neglijat faptul că  fiecare  dintre cele două modalități de  comunicare prezintă atât avantaje cât și dezavantaje.
  Activități didactice derulate asincron – sunt activități didactice care susțin si consolidează  principalul avantaj al educației online, și  anume caracterul său flexibil. Activitățile nu se derulează în timp real, iar studenții nu accesează  în același timp materialele transmise/postate. În schimb, ei pot parcurge  conținuturile și rezolva sarcinile de lucru, în mod cu adevărat flexibil,  atunci când programul propriu le permite. Mai mult și foarte important, activitățile derulate  asincron permit studenților să parcurgă în ritm propriu conținutul  cursului, beneficiind în același timp și de un ghidaj și un feed-back autentic,  oferite de cadrul didactic. 
  Oferim  câteva exemple de activități care pot fi derulate asincron: forumurile de discuții, monitorizarea  constantă a activității tuturor studenților și acordarea feedbackului,  activități de reflecție asupra conținutului si procesului de învățare, analiza  ghidată a unor texte și imagini, parcurgerea suporturilor de curs în format digital,  sesiuni demonstrative,  analiza de  înregistrări audio, video, materiale video interactive, quizz-uri online,  co-elaborarea de documente/recenzii/ rapoarte. 
  Activități  didactice derulate sincron – sunt secvențe  didactice în care interacțiunea cu și între  studenți apare în timp real. Reprezintă una din opțiunile cele mai frecvente  atunci când un cadru didactic ia decizia sa facă tranziția la cursuri livrate  online. 
  Cadrul didactic și  studenții interacționează în timp real, cadrul didactic poate transmite mesaje  atât verbal cât și nonverbal, poate recepta (cel puțin în parte) feedbackul  nonverbal al studenților și își poate adapta modul de predare în funcție de  acesta, face  posibilă  crearea mai rapidă a unei comunități reale de  învățare. Literatura ne relevă faptul că sunt foarte eficiente când ne  desfășuram activitatea cu formații de studenți relative restrânse numeric.
  Oferim aici, câteva  exemple de activități care se pot derula sincron: video-conferințe, sesiuni de  întrebări și răspunsuri, dezbateri  pe marginea unor teme pre-anunțate, sesiuni evaluative etc.      
  E bine de  reținut faptul că ambele abordări se potențează reciproc și creează un context  favorabil de învățare. Complementaritatea lor ne poate aduce multe beneficii.  De regulă, activitățile didactice on line derulate asincron  sunt completate cu cele derulate sincron  astfel încât să sprijine cât mai bine obiectivele de învățare pe care le  vizați. 
  Venim în  ajutorul dvs. și vă recomandăm ca atunci când vreți să decideți asupra modalităților  de livrare a conținuturilor disciplinare să încercați, mai întâi, să vă  răspundeți la câteva întrebări. Ele vă pot ghida în alegerea celui mai potrivit  mod de comunicare cu studenții, și vă sporesc încrederea în opțiunea exprimată.  Iată câteva exemple de asemenea întrebări. 
Suntem convinși de faptul că dacă vă veți pune asemenea întrebări și veți căuta, onest, răspunsuri la ele, deciziile dvs. privind modalitatea de interacțiune cu studenții precum și modul de ponderarea a abordărilor, vor fi cele mai înțelepte. Combinațiile adoptate își vor dovedi adecvanța, atât din punct de vedere al specificității domeniului în care predați, al profilului dvs. didactic, cât și în raport cu dimensiunea formațiilor de studenți cu care lucrați.
II.2. Stimulați interacțiunile și creați comunități  de învățare
  Interactivitatea este conceptul cheie  care definește paradigma social-constructivistă în educație și, implicit, ea  reprezintă garanția implementării corecte a unui proces de predare-învățare centrat  pe student. Teoriile învățării active accentuează rolul pe care  interacțiunea cu conținutul și interacțiunile sociale îl au în construcția de  cunoștințe. Formulăm mai jos câteva recomandări privind favorizarea celor două  tipuri de interacțiuni.
  În predarea mediată de  tehnologie, cadrul didactic poate face apel la o serie de strategii prin care  să organizeze conținuturile astfel  încât să faciliteze alocarea prioritară de către studenți a resurselor lor  cognitive în direcția prelucrării conținuturilor și angajării în activități.
În predarea mediată de tehnologie, cadrul didactic poate face apel la o serie de strategii interactive prin care să (re)organizeze conținuturile. Obiectivul acestui demers îl reprezintă sporirea clarității și a caracterului intuitiv al materialelor suport astfel încât, noua organizare rezultată să faciliteze o învățare de adâncime, dar și transferul facil către competențele profesionale. Organizarea conținutului este mult ușurată dacă în prealabil ne organizam spațiul de lucru pe care ni-l oferă platforma.
Stabiliți următoarele secțiuni astfel încât să fie identificate cu ușurință de către studenți:
Fișa disciplinei ( încorporând  recomandări specifice educației on-line) 
  Resurse de învățare  (suport de curs, articole științifice, secvențe video, link-uri utile etc.)
Organizați conținutul în  unități logice sau module care să dețină un anumit grad de autonomie.  Fiecare modul să fie  structurat în jurul  unei teme majore care conțin obiectivele instrucționale relevante pe care le  vizați, dar și materialele și activitățile de învățare asociate acestui  conținut. Modulele pot fi ordonate din punct de vedere  cronologic sau în funcție de conținut.
  Este recomandat ca  fiecare modul să cuprindă:
  Informații de identificare a modulului: numărul  modulului/săptămâna în care trebuie parcurs/data de început-sfârșit/denumirea  temei.
  Prezentarea modulului: scurtă prezentare a  conținutului modulului și legătura lui cu celelalte module/ prezentarea  obiectivelor modulului.
  Activități de învățare și evaluare: sarcinile de lucru  asignate studenților inclusiv termenele de finalizare ale acestora.
  Resurse de învățare: texte, materiale  multimedia, linkuri, referințe bibliografice.
  Așa cum am mai  menționat, educația on-line presupune un efort deliberat din partea cadrului  didactic pentru a stimula trei tipuri de interacțiuni. Ele iau forma interacțiunii studenților cu materialele suport, interacțiunii pe care o aveți cu  studenții, respectiv a interacțiunilor dintre studenți. Ponderea lor pe parcursul  livrării conținutului disciplinar este variabilă.  În contextul predării clasice, față în față,  aceste interacțiuni apar de cele mai multe ori spontan, în schimb, pentru  predarea online, ele reclamă intenționalitate și planificare. Interacțiunea cu  ceilalți este o componentă cheie a abilității ființei umane de a învăța lucruri  noi. Prin urmare, construirea comunităților și susținerea colaborării sunt  esențiale pentru promovarea învățării.
Construiți sarcini de  lucru prin care studenții sunt invitați să se prezinte sau să lucreze împreună.
  Creați o secvență video  de bun venit, postați o scurtă prezentare.
  Inițiați o discuție în  care fiecare student (inclusiv dvs.) încarcă o fotografie cu un obiect/scenă  preferată și adaugă un scurt text motivându-și   alegerea.
Propuneți, împreună cu  studenții, reguli de conduită în discuțiile online 
  După ce le agreați  reciproc, votați aceste reguli.
  Asigurați-vă că regulile  se referă și la prezența online a  cadrului didactic (de ex. frecvența răspunsurilor dvs. pe forum); modul de adresare (de ex., pe nume  într-o adresare formală sau informală), politețea  în abordare (de ex., modul de exprimare a scuzelor, exprimarea  dezacordului).
  Revizuiți aceste reguli  ori de câte ori este nevoie.
Discuții care stimulează expunerea unor perspective  diferite: dezbateri, împărtășirea  experienței personale în raport cu un concept; discutarea unui studiu de caz;  întrebări mobilizatoare; probleme de rezolvat; texte, imagini, date care permit  mai multe interpretări.
  Apelați la Brainstorming
  Discuții/dezbateri pe baza unui citat dat
Oferiți ghidaje utile referitoare la  modul de organizare a răspunsurilor (de ex. criteriile de evaluare a  răspunsurilor, un model de răspuns, structura răspunsurilor) evitați  recomandările cu caracter prea general (cum ar fi: postați un răspuns de cca  100-150 de cuvinte, răspundeți la întrebările unor colegi, reflectați asupra  temelor acestei discipline  etc.)
  Solicitați studenților să-și  revizuiască răspunsurile integrând replicile colegilor sau o reanaliză a  propriilor răspunsuri (de ex., Recitiți-vă răspunsurile și revizuiți-vă  postarea inițială)
  Sumarizați discuțiile  fie dvs., fie studenții (de ex. sub forma unei hărți conceptuale,)
Apreciați laudativ  răspunsurile corecte oferite de studenți
  Evaluați, periodic,  calitatea discuțiilor și a contribuțiilor.
  Solicitați studenților  să reflecteze asupra ceea ce au învățat din discuții/ punctele importante  desprinse și să vi le transmită prin intermediul platformei.
  Oferiți constant  feedback referitor la reușitelor lor, sau la îmbunătățirile necesare.
Explicați studenților modul în care temele de discuție  sunt relaționate cu obiectivele cursului
  Stabiliți legătura dintre temele de discuție și  diferitele sarcini de lucru sau de evaluare pe care studenții le au de rezolvat 
https://www.cultofpedagogy.com/ongoing-conversations/ 
  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3762997/ 
  https://sites.duke.edu/onlineguide/implementing/assessments/developing-rubrics/discussion-board-rubric-1/ 
  Pentru stabilirea unor criterii de evaluare a calității  intervențiilor studenților pe forumurile de discuții consultați https://acue.org/wp-content/uploads/2020/03/Section-4_PG1_Discussion-Rubrics_CFIN.pdf
II.3.  Sprijiniți persistența și motivația studenților în învățare
  Este binecunoscut faptul că rata de abandon în condițiile  predării online este mult mai ridicată decât în cazul  predării   față în față. Acest aspect reprezintă o problemă îngrijorătoare pentru  învățământul la distanță. Noul context, chiar dacă are un caracter temporar, ne  obligă să adoptam strategii formative similare învățământului la distanță,  implicit favorizând tendința spre abandon. Cu toate acestea e bine să  conștientizăm faptul ca noi, cadrele didactice, avem la îndemână numeroase  modalități prin care putem să combatem predispoziția studenților de a abandona  cursurile. Alături de strategiile de facilitare a accesului la conținut și de  stimulare a interacțiunilor sociale, cadrele didactice pot face apel la  strategii specifice de menținere a motivației și persistenței în învățare.  Menționăm, în cele care urmează câteva dintre acestea.
  Asigurați o constanță și o regularitate a prezenței  dvs., atât asincron cât și sincron
Stimulați reflecția studenților asupra conținutului  și asupra procesului de învățare
  Monitorizați realizarea sarcinilor de către  studenți și oferiți un feed-back constructiv și constant
  Apelați la strategii explicite de sprijinire a  studenților atunci când este cazul (rezultate slabe, absențe):
Finalitatea cea mai  importantă a proceselor de formare universitară, indiferent dacă acestea se  desfășoară prin interacțiune directă (on-site), în forma hibridă sau exclusiv  on-line, este dezvoltarea competențelor profesionale și transversale specifice  fiecărei specializări academice. Competenţa poate fi definită drept capacitatea dovedită de a  selecta, articula şi utiliza adecvat cunoştinţe, abilităţi şi alte  achiziţii constând în valori şi atitudini, pentru rezolvarea cu succes a unei  anumite categorii de situaţii de muncă sau de învăţare, precum şi pentru  dezvoltarea profesională ori personală. 
  Centrarea pregătirii  universitare pe formarea competențelor reprezintă o schimbare majoră de  orientare a programelor universitare, asumată explicit în ultimul deceniu și în  sistemul de învățământ universitar românesc, prin normele RNCIS și ANC. Această  orientare are implicații esențiale pentru maniera de proiectare a strategiei de  evaluare. În esență, predarea cu focalizare pe formarea competențelor impune în  mod direct evaluarea competențelor dobândite de studenți pe parcursul și până  la încheierea perioadei de formare academică. În contextul extinderii  procesului evaluativ în mediul on-line sau al relocării temporare în contexte  online a proceselor de evaluare academică, imperativul focalizării procesului  de evaluare pe verificarea măsurii în care studenții au asimilat diversele  elementele specifice competențelor profesionale primește conotații aparte. In  acest context, se impun exigențe noi de proiectare și aplicare a strategiei  evaluative. În mod concret, ne aflăm în fața unei provocări de adaptare a  strategiilor evaluative și de identificare a unor metode și instrumente de  evaluare academică aplicabile în mediile online, în condiții de eficacitate și  eficiență.  Ca răspuns pentru această  provocare, oferim în cele ce urmează o serie de repere de proiectare a  strategiei de evaluare academică focalizată pe competențe, repere care să  asigure eficiența evaluării în mediile on-line. 
Ce credem  despre scopul evaluării academice? 
  Elaborarea  unei strategii de evaluare academică presupune în primul rând un moment de  reflecție cu privire la semnificația pe care o acordăm procesului evaluativ în  universitate.        
  Întrebarea De  ce evaluăm? vă poate provoca să vă gândiți ce semnificație acordați  efortului de evaluare a prestațiilor și performanțelor studenților  dumneavoastră. Conștientizarea propriei viziuni cu privire la scopul și  relevanța evaluării vă poate ajuta în proiectarea unei strategii evaluative  eficiente. Iată, în sinteză, câteva considerații extrase din literatura de  specialitate cu privire la semnificația acordată evaluării performanțelor  învățării. 
  Într-o  perspectivă tradițională, evaluarea presupune verificarea măsurii în care  studentul a asimilat cunoașterea specifică domeniului de specialitate, prin  raportarea prestațiilor, performanțelor, comportamentelor acestuia la standarde  și criterii prestabilite prin finalitățile activității didactice. 
  În  înțelegerea contemporană, acest scop tradițional al evaluării este completat cu  noi semnificații. Astfel, evaluarea este văzută azi drept o parte integrantă a  procesului de predare-învățare și, ca urmare, evaluarea trebuie proiectată și  orientată spre susținerea învățării. Este vorba despre o schimbare de paradigmă  care impune valorificarea atributelor evaluării (metodologie utilizată, sarcini  de evaluare, criterii de evaluare, feedback etc.) în sensul susținerii  efortului de învățare și formare, a progresiei învățării realizate de studenți.  Această schimbare de viziune nu implică în mod necesar utilizarea tehnologiilor  informației și comunicării, însă aceste tehnologii au potențialul de a susține  implementarea evaluării academice focalizate pe susținerea învățării și a  formării competențelor. 
              Ce caracteristici primește evaluarea  academică în context on-line? 
  Pentru a adopta o strategie  eficientă de evaluare în condițiile speciale în care ne desfășurăm activitatea  didactică în acest semestru este important să conștientizăm o serie de  parametri noi pe care evaluarea îi primește. Astfel, în situațiile de evaluare  online: 
Ce este o strategie de evaluare  academică (on-line)? 
  Elaborarea  unei strategii de evaluare este obligatorie, indiferent de mediul în care are  loc procesul educational. Strategia de evaluare reprezintă un ansamblu de  decizii operaționale și articulate, asumate de profesorul evaluator cu  referire la: 
În cazul unei strategii de  evaluare on-line, toate componentele de mai sus pot primi caracteristici și  nuanțe specific, pe care le vom detalia într-o anumită măsură în cele ce  urmează. 
  Evaluarea academică autentică  poate fi asigurată prin centrarea strategiei de evaluare pe evidențierea  măsurii în care studnetul este capabil să utilizeze cunoștințele în context reale  sau realiste. Acest tip de  strategie de evaluare presupune: 
Pentru a vă  sprijini în articularea unei strategii evaluative eficiente în context online  vă propunem un algoritm decizional bazat pe câteva întrebări cheie ce vă pot  ajuta în conștientizarea caracteristicilor generale ale evaluării, dar și a  trăsăturilor specifice ale situațiilor didactice online:  
  De ce evaluăm (on-line)? 
  Ce evaluăm (on-line)? 
  Cum evaluăm (on-line)? 
  Cum putem preveni sau reduce  riscurile pe care le presupune evaluarea (on-line)? 
  Iată și câteva repere în  formularea răspunsurilor la aceste întrebări: 
Proiectarea evaluării academice ca parte integrantă a procesului de formare presupune asigurarea unui aliniament constructiv, adică a unui parcurs logic de continuitate pe axa:
Obținerea acestei linii de coerență are câteva implicații directe:
Rezultatele învățării. Ce evaluăm  (on-line)? 
      Rezultatele învățării sunt definite în ghidul ECTS (2015)  drept enunțuri despre ceea ce știe, înțelege și poate să facă cursantul la  finalizarea procesului de învățare. Atingerea rezultatelor învățării trebuie evaluată prin proceduri bazate  pe criterii clare și transparente. Rezultatele învățării sunt atribuite  componentelor educaționale individuale și programelor ca întreg. Sunt, de  asemenea, folosite în cadrele europene și naționale ale calificărilor pentru a  descrie nivelul individual de calificare. 
      Așa cu  reiese din definiția de mai sus, tipologia rezultatelor învățării este variată.  Accentul nu este pus exclusiv pe componenta teoretică a achizițiilor (studentul  știe, înțelege), ci se evidențiază și componenta practic - aplicativă (studentul  înțelege, poate să facă). În fapt, această înțelegere a ansamblului de  rezultate ale învățării este consonantă cu pedagogia focalizării pe formarea  competențelor și recunoaște tipologia diversă a cunoștințelor consacrată în  psihologia cognitivă și pe care majoritatea specialiștilor o valorifică: 
În documentele asociate programelor de  formare academică rezultatele învățării sunt subsuate competețelor profesionale  și transversal. Competența reprezintă o caracteristică individuală sau  colectivă asociată unui ansamblu de rezultate ale învățării (cunoștințe  declarative, procedurale, atitudinal-valorice, strategice), care pot fi  accesate și utilizate strategic într-un context dat, pentru rezolvarea unei  game de probleme
      Ca principiu, în  contextul formării profesionale, dar și în cel al formării on-line, accentul  trebuie pus pe evaluarea capacității de utilizare a achizițiilor  (cunoștințe, proceduri, valori, atitudini) pentru rezolvarea problemelor de  niveluri de complexitate diferite.
Forme, metode  și instrumente de evaluare academică. Cum evaluăm  (online)?
      Am văzut care sunt imperativele  evaluării academice, dar și limitele, respectiv potențialul evaluării  desfășurate în mediile on-line. În încercarea deloc ușoară de a onora  provocarea evaluării realizate cu scopul susținerii învățării, pe de-o parte,  dar și de a valorifica avantajele, respectiv de a reduce riscurile evaluării  on-line, propunerea noastră este aceea de a exersa utilizarea  pe parcursul semestrului și în cadrul  evaluării sumative din sesiunea de examene a unei game variate de forme și  metode de evaluare. Diversificarea instrumentarului evaluării academice vă va oferi surse variate de indicatori ai reușitei în învățare și vă va  permite să verificați pe baze mai diverse relevanța și valoarea achizițiilor și  performanțelor studenților. 
      Evaluarea formativă
      Deși în  universitate evaluarea este adesea asimilată cu examinarea de la finalul  semestrului, acea situație unică de evaluare nu este cel mai adesea suficientă  pentru aprecierea corectă, din perspectivă cantitativă și calitativă a rezultatelor  învățării și a progresiei în formare. 
      Evaluarea  focalizată pe susținerea învățării presupune un proces continuu de evaluare,  constând din momente și acțiuni de mediere a învățării prin: 
În contextul unor sarcini de învățare pe care studenții le abordează online, în varianta sincronă sau asincronă, evaluarea formativă se poate face prin:
Reguli și  sugestii de acordarea feedback-ului constructiv
      În context educațional, feedbackul se referă la informațiile pe care le  primesc beneficiarii  (în cazul nostru, studenții)  referitor la calitatea performanțelor și rezultatelor obținute, prin raportare  la criterii precum: obiectivele de performanță, performanța anterioară,  criteriile de performanță. 
      Formulat și utilizat corect, feedbackul are potențial formativ dacă:
Feedbackul constructiv este un mesaj evaluativ care se dovedește eficient prin faptul că include judecăți de valoare pozitive și negative, formulate astfel încât să respecte trebuințe fundamentală a formabililor de apreciere și recunoaștere a valorii și a potențialului individual, precum și trebuința de conservare a imaginii pozitive proprii.
Un model de acordare a feedback-ului constructiv. Modelul FAST Feedback (Tulgan, 1998)
FAST este un acronim care include cele patru calități pe care feedbackul trebuie să le îndeplinească simultan:
Evaluarea formativă în context on-line poate fi facilitată de  unele funcții ale tehnologiilor de învățare: 
      - feedback-ul imediat asigurat în cazul unor teste grilă; 
      - feedback-ul personalizat ce se poate asigura în cazul contribuțiilor de  tip blog, forum, pollling etc.; 
      - feedback-ul colegial asigurat prin opțiunile de versionare a materialelor  de învățare realizate în cooperare. 
      Enumerăm, cu titlul de  exemple, o serie de resurse utile în acest sens: Thinkmap Visual Thesaurus,  Online interactive maps and galleries, Socrative, Kahoot, Mentimeter, Quizezz. 
Evaluarea sumativă
Evaluarea sumativă are preponderent funcții cu relevanță în certificarea și ierarhizarea studenților și este centrată pe verificarea relevanței și valorii produselor învățării.
Enumerăm mai jos o serie de metode și tehnici de evaluare online, care respectă principiile evaluării autentice:
Pentru idei suplimentare: Quizlet
      https://quizlet.com/
Pentru idei suplimentare privind formularea sarcinilor de evaluare: Maricea Daggett a Rigorii și Relevanței învățării: (http://leadered.net/pdf/IfNotCCSSThenWhat_Final.pdf)
Menționăm și o serie de metode de evaluare atractive pentru studenți, dar cu o aplicabilitate mai redusă, prin raportare la scopul și specificul evaluării academice:
Dată fiind miza uneori destul de crescută a evaluării academice pentru obținerea de beneficia privind bursele de studio, cazarea în căminele studențești sau accesarea unor mobilități de studiu sau burse de excelență, este firească preocuparea noastră a tuturor pentru reducerea riscurilor de fraudare a examenelor. Propunem câteva soluții în acest sens:
Ambrose, S. A., Bridges, M. W., DiPietro, M., Lovett, M. C., & Norman, M. K. (2010). How learning works: Seven research-based principles for smart teaching. John Wiley & Sons.
Biggs, J. B. (2011). Teaching for quality learning at university: What the student does. McGraw-hill education (UK).
Biggs, J.B. (1993), „From theory to practice: a cognitive systems approach”. Higher Education Research and Development, 12 (1): 73-85.
Cheong, C., Cheong, F., &Filippou, J. (2013, June). Quick Quiz: A Gamified Approach for Enhancing Learning. In PACIS (p. 206).
Conrad, D., &Openo, J. (2018). Assessment strategies for online learning: Engagement and authenticity. Athabasca University Press.
Daggett, W. R. (2016), Rigor and Relevance Framework. International Center for Leadership in Education, Disponibil la: http://leadered.com/our-philosophy/rigor-relevance-framework.php
Darby, F., & Lang, J. M. (2019). Small teaching online: Applying learning science in online classes. John Wiley & Sons.
Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.
Effective assessment in a digital age: A guide to technology-enhanced assessment and feedback, JISC, 2010, http://www.webarchive.org.uk/wayback/archive/20140614115719/, http://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/elearning/digiassass_eada.pdf
Herrington, J., Oliver, R., & Reeves, T. C. (2006). Authentic tasks online: A synergy among learner, task and technology. Distance Education, 27(2), 233–248.
Hew, K. F., Liu, S., Martinez, R., Bonk, C., & Lee, J. Y. (2004). Online Education Evaluation: What Should We Evaluate?. Association for Educational Communications and Technology.
Mayer, R. E. (2019). Thirty years of research on online learning. Applied Cognitive Psychology, 33(2), 152-159.
Nordmann, E., Horlin, C., Hutchison, J., Murray, J. A., Robson, L., Seery, M., & MacKay, J. (2020). 10 simple rules for supporting a temporary online pivot in higher education.
Opre, A., Miclea, M. & Iucu, R. (2011). Calitate şi performanţă în activitatea didactică universitară, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Stiinta
Opre, D., (2013). Fundamente psiho-pedagogice ale strategiilor centrate pe student. În Calitate şi performanţă în activitatea didactică universitară, coord. Opre, A., Miclea, M. & Iucu, R., Cluj-Napoca, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă.
Opre, D., Opre, A. (2018). Expertiza didactica universitara: un obiectiv asumat sau o întâmplare fericită? În Educația la centenar: Idei. Instituții. Personalități. Editura Polirom.
Tulgan, B. (1998). Fast Feedback. HRD Press.
Webber, K. L. (2012). The use of learner-centered assessment in US colleges and universities. Research in Higher Education, 53(2), 201–228. doi:10.1007/s11162- 011-9245-0
What is Online Evaluation System? MeritTrac, 2020, https://www.merittrac.com/guides/onlineevaluation-system
https://resilienteducator.com/classroom-resources/online-instructor-discussion-boards/ 
      https://www.facultyfocus.com/ 
      https://cdn2.hubspot.net/hubfs/3409306/Best-Practices-in-Online-Faculty-Development.pdf 
      https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1206&context=pacis2013 
      https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1206&context=pacis2013 
      https://melbourne-cshe.unimelb.edu.au/__data/assets/pdf_file/0011/3357164/improving-online-learning_final.pdf